Pamplona. ASNABI. Nov. 2015 La biblioteca pública: un espai social

01-10-2015

El 20 de novembre 2015 s´han celebrat a Pamplona-Iruña les III Jornades professionals d´ASNABI, Nafarroako Liburuzainen Elkartea, amb el títol “La biblioteca pública, un espai social”.

L´associació celebra el seu 20 aniversari: # ASNABI20 Després d’una salutació als més de 100 assistents per part de Rafael Iso i Asun Mestre, President i ex-presidenta de ASNABI, va intervenir Glòria Pérez-Salmerón, presidenta de FESABID i presidenta electa d’IFLA, que, a més de les línies mestres d´IFLA, va plantejar la necessitat d’un gir “social” de les biblioteques públiques.

Seguidament Adela d’Alòs-Moner, presidenta de la Fundació Biblioteca Social, va parlar de la dimensió social de la biblioteca pública i va exposar l´origen de la Fundació i els principals eixos d’actuació. Va destacar el recentment creat Mapa de projectes socials de biblioteques públiques, finançat per Reading and Writing Foundation.

Andrés Carbonero, Director del Servei de Garantia d’Ingressos i Cooperació al Desenvolupament del Govern de Navarra, va fer una exposició sobre “Les biblioteques, espai incloent i finestra oberta al món” i va realitzar interessants propostes de col·laboració entre serveis socials i biblioteques.

La Plataforma d’Entitats Socials de Navarra, a través de quatre entitats, ens va brindar una completa panoràmica de les ONG en la Comunitat. En concret van participar CERMI Navarra, REAS: xarxa de xarxes d’economia alternativa i solidària, Xarxa Navarra de lluita contra la pobresa i exclusió social i la Coordinadora d’ONGD de Navarra.

En el debat posterior es va plantejar que aquest era un primer pas perquè les biblioteques públiques estableixin aliances amb aquestes organitzacions.

Per finalitzar, Tomás Yerro, Catedràtic de literatura, membre del Jurat del Premi “Biblioteca pública i Compromís social” va realitzar unes interessants reflexions sobre els projectes presentats en la primera edició del Premi amb consideracions que li havien suscitat cadascun dels apartats dels projectes: nom, pla estratègic, col·laboradors, etc.

A més d’una jornada de formació, ha estat una important reunió de reflexió sobre el necessari gir social que ha de fer la biblioteca pública.