Projectes finalistes 2a. ed. Premi “Biblioteca Pública i Compromís Social” 2015

25-01-2016

La Fundació Biblioteca Social va convocar a l´octubre 2015 la segona edició del Premi “Biblioteca Pública i compromís social“. #PremioBiblioSocial.

El 1 de març 2016, el Jurat ha valorat com a “Millor projecte” a l’anomenat ¡CUANTO CUENTA CAMBADOS!, presentat per la Biblioteca Municipal Luís Rei de Cambados (Pontevedra). Segons el jurat, es tracta d’un projecte de naturalesa holística, global, ben orquestrat i amb recursos raonables, que col·labora “amb la comunitat”, no “per a la comunitat”, intentant que la biblioteca i el llibre acudeixin on es troba la vida, no al revés. Facilita la cohesió social i ciutadana en eliminar fronteres de destinataris -vinguin d’on vinguin-, normalitza l’usuari amb discapacitat, actua amb la proximitat i la reivindicació lingüística, de manera que la cultura i el llibre esdevenen instruments de pertinença, participació ciutadana i transformació.

L’accèssit l’ha rebut el projecte titulat “JUZBADO, LIBRO ABIERTO” de la Biblioteca Municipal de Juzbado (Salamanca). La biblioteca, convertida en espai de trobada i estímul, assumeix amb rigor i entusiasme la voluntat d ‘integració de la totalitat del veïnat, xifrat en 200 habitants, i dels visitants. Des de fa vuit anys, el projecte desenvolupa, amb notable imaginació, accions tendents a aconseguir la incardinació dels veïns en la localitat.

Els vuit projectes finalistes d´aquesta segona edició han sigut: (indiquem els àmbits o col·lectius als quals s´adrecen):

• Bilbao: “Programa Videojuegos y educación” Mediateka BBK de Azkuna Zentroa.
    Àmbit/Col·lectiu: Discapacitat, Infants, Salut mental
  • Cuenca. “Biblioteca Solidaria” Biblioteca Pública del Estado Fermín Caballero
    Àmbit/Col·lectiu: Discapacitat, Gent gran, Immigració i refugiats
  • L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona). “Biblioteca pública per a tothom. Infància i diversitat funcional: el dret a la lectura pública” Biblioteca Josep Janés i Olivé
    Àmbit/Col·lectiu: Discapacitat, Infància
  • Huesca. “Plan de Inclusión digital” Bibliotecas municipales
    Àmbit/Col·lectiu: Gent gran, Immigració i refugiats, Inserció socio laboral
  • Mota del Cuervo (Cuenca). “Integrad@s y conectad@s” Biblioteca Pública Municipal Miguel de Cervantes
    Àmbit/Col·lectiu: Discapacitat
  • Peñaranda de Bracamonte (Salamanca). “Leo para ti. Programa de lectura solidaria” Biblioteca Municipal
    Àmbit/Col·lectiu:Discapacitat, Gent gran, Salut mental
  • Tortosa (Tarragona). “Taller d’escriptura creativa: Traços de vida” Biblioteca Marcel·lí Domingo
    Àmbit/Col·lectiu: Adolescència i joventut, Salut mental, Violència i gènere
  • Vall d´Uixó (Castelló). “Club Lectura Intergeneracional” Biblioteca Municipal Mª Dolores García Sánchez
    Àmbit/Col·lectiu: Adolescència i joventut, Discapacitat, Gent gran

Consulta l´acta del Jurat amb els comentaris sobre els projectes.

CCAA dels 30 projectes acceptats:

Catalunya5
Andalucia5
Castella-La Manxa5
Comunitat de Madrid3
Aragó1
Castella i Lleó2
Cantabria1
Com. Foral de Navarra1
Comunitat Valenciana1
Extremadura1
Galicia1
Pais Basc1
Principat d´Astúries1
Regió de Murcia1
Illes Balears1

Mentre en la primera convocatòria hi havia projectes de 9 Comunitats, en aquesta la seva procedència és més variada ja que hi ha projectes de 15.

Aquests són els membres del Jurat. Un jurat integrat per professionals de les Biblioteques i del Tercer Sector.

D’acord amb els objectius de la Fundació, es premien projectes de biblioteques públiques adreçats als sectors més vulnerables de la societat, ja que el premi vol fer un reconeixement a les iniciatives que duen a terme les biblioteques públiques en l’àmbit social, donar-los visibilitat, i potenciar-ne la realització.

La convocatòria és d’àmbit estatal; per tant s´hi pot presentar qualsevol biblioteca pública d’Espanya que estigui duent a terme un projecte que ha de tenir, com a mínim, un any d’antiguitat a la data de la convocatòria.

La Fundació no accepta subvencions ni finançament de cap administració pública.

Aquestes són les Bases de la convocatòria

T´interessa conèixer el dictàmen de la Primera edició del Premi?

Aquí pots veure el vídeo del projecte seleccionat en la primera edició del Premi. I aquí el mapa de projectes presentats.