1915: les primeres biblioteques públiques a Catalunya

13-01-2015

L’any 1915 la Mancomunitat de Catalunya va impulsar un projecte pioner a Europa: dotar Catalunya d´un sistema de biblioteques públiques amb professionals formats.

El 5 de gener 2015, el Govern de la Generalitat declara l´any 2015 com a l’Any de les Biblioteques. #Anybiblioteques

“Les Biblioteques Populars neixen per prestar servei a tothom. …Les primeres Biblioteques Populars compten amb uns edificis propis, expressament construïts com a tals…”

“L’Escola de Bibliotecàries comença a funcionar el novembre de 1915 arran del projecte de Biblioteques Populars presentat per Eugeni d’Ors, i aprovat per la Mancomunitat de Catalunya sis mesos abans. Destaca per ser una institució de prestigi on es forma la professió bibliotecària del país. Suposa una oportunitat laboral per a les dones, i a nivell professional, significa la incorporació de les tendències més innovadores d’Europa i dels Estats Units, en matèria de biblioteques”.  Mancomunitat de Catalunya [Consultat el 4 de març de 2015]

Per a més informació, aquí teniu dos textos publicats:

I, publicat a BID, “Dones bibliotecàries”.

Destaquem:entrevista a Carme Fenoll a Nuvol: “Cal apostar per un model bibliotecari innovador i eficient”. “L’any 2014 a Catalunya s’han inaugurat 16 biblioteques i ja en comptem 380. En preveiem més, i tant, 14 inauguracions més per al 2015”.

Més de 3.500.000 dels habitants de Catalunya tenen carnet de biblioteca. Aquí ho explica un video indispensable (24 minuts)