Resolució 5a ed. Premi “Biblioteca pública i compromís social”

14-03-2019

La Fundació Biblioteca Social va convocar a l´octubre 2018 la cinquena edició del Premi “Biblioteca Pública i compromís social“. #PremioBiblioSocial. Es van presentar 21 projectes i se´n van acceptar 19.

El 13 de març 2019, el Jurat ha nominat com a “Millor projecte” el que porta per títol “Biblioteca fàcil” de la Xarxa de Biblioteques Municipals de Llíria (Valencia).

Segons l´acta del Jurat, el projecte “iniciat el 2005 i gestionat pel personal de les biblioteques, es dirigeix a tres col·lectius: persones amb discapacitat, malalts mentals i persones d’edat avançada afectats per Alzheimer. Tots ells reben un tractament inclusiu i normalitzat. A destacar que s’estudien altres projectes que ampliaran la incidència a altres col·lectius com, a petició dels propis afectats, a les dones marroquines amb escassa formació.

Sòlid, ben construït i documentat, constitueix un veritable projecte de població, en el qual, per iniciativa de la biblioteca, dotada de notable capacitat integradora i de coordinació dels diversos agents participants, la lectura i la literatura (“recurs per la gestió emocional “) es converteixen en eficaç eina d’incardinació i intervenció en el teixit social. La pertinent combinació de lectura i música a la denominada Ciutat de la Música i la utilització d’un repertori de textos clàssics i d’índole local faciliten el coneixement de l’entorn i la història del municipi. Resulta molt destacable la participació sistemàtica i continuada d’escolars d’Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria al club de lectura en una meritòria tasca de caràcter intergeneracional”.

Així mateix, concedeix un accèssit al projecte “Déjame que te cuente”, de les Biblioteques Municipals de Huesca, dirigit a persones amb capacitats reduïdes per a la lectura. Segons el jurat, és un projecte  “d’ampli abast i molt i discret esforç conjunt per implicar la Xarxa de Biblioteques i a tretze entitats socials. Es basa en les lectures que duen a terme un nombrós grup de bibliovoluntaris, prèviament formats per a això; acció mitjançant la qual s’estableixen xarxes solidàries de normalització i compromís ciutadà a l’empara del principi bàsic d’inclusió. La destacable avaluació autocrítica i les previstes accions de millora revelen el compromís social i entusiasme de tot el personal implicat en el projecte”.

Aquests són els sis projectes finalistes:

• Biblioterapia: leer es salud. Red de Bibliotecas Públicas Municipales de Motril (Granada)
    • Col·lectiu: Salut mental
  • Leobén. Biblioteca Municipal Agora (A Coruña)
    • Col·lectius: Infància i adolescència en risc d´exclusió. Discapacitat.
  • Más allá de los libros. La biblioteca Ricardo León y los 17 ODS. Biblioteca Pública de Galapagar (Madrid)
    • Col·lectius: Infància i adolescència en risc d´exclusió
  • Quiero trabajar aquí. Biblioteca Pública Municipal Jose Saramago de Madrid
    • Col·lectius: Discapacitat i inserció sòciolaboral.
  • Traços de vida. Taller d’escriptura creativa. Biblioteca Marcel·li Domingo de Tortosa (Tarragona)
    • Col·lectius: Adolescents en risc d´exclusió. Discapacitat. Salut mental.
  • Voluntariado Cultural con chic@s, para el fomento de la lectura. Biblioteca Pública Municipal do Concello de Verín (Ourense)
    • Col·lectius: Infància i adolescència en risc d´exclusió. Minories ètniques.

Consulta l´acta del Jurat

Aquests són els membres del Jurat. Un jurat integrat per professionals de biblioteques i del tercer sector social.

D’acord amb els objectius de la Fundació, es premien projectes de biblioteques públiques adreçats als sectors més vulnerables de la societat, ja que el premi vol fer un reconeixement a les iniciatives que duen a terme les biblioteques públiques en l’àmbit social, donar-los visibilitat, i potenciar-ne la realització.

La convocatòria és d’àmbit estatal; per tant s´hi pot presentar qualsevol biblioteca pública d’Espanya que estigui duent a terme un projecte que ha de tenir, com a mínim, un any d’antiguitat a la data de la convocatòria.

La Fundació no accepta subvencions ni finançament de cap administració pública.

T´interessa conèixer els quatre Premis anteriors?

Els millors projectes de les convocatòries anteriors els pots trobar al Mapa de projectes per a la inclusió social.

Aquestes són les Bases de la convocatòria.