Resolució 6a ed. Premi “Biblioteca pública i compromís social”

25-03-2020

La Fundació Biblioteca Social va convocar a l´octubre 2019 la sisena edició del Premi “Biblioteca Pública i compromís social“. #PremioBiblioSocial. Es van presentar 10 projectes.

El 25 de març 2019, el Jurat ha nominat com a “Millor projecte” el que porta per títol “Te hare de la vida un cuento” de la Biblioteca Municipal “Pedro de Lorenzo” de Soto del Real (Madrid).

Segons l´acta del Jurat, el projecte acredita l’estreta vinculació i el profund compromís de la biblioteca amb el seu entorn més proper, amb atenció als sectors socials més vulnerables. Formant part d’aquest ampli projecte, el denominat Biblioterapia para mayores, ferm i consolidat en el temps, es centra en la lectura i altres activitats culturals en residències de gent gran, amb voluntat d’arribar a les llars i es troba en estreta sintonia amb una població dotada de quatre centres d’aquesta classe i un de dia. A destacar que ha estat replicat al Perú. La posada en marxa de dos nous projectes dedicats a altres col·lectius, Libros que saltan muros y Leer con mi mejor amigo, posen de manifest la vitalitat i el desig de la biblioteca d’incidir en la millora de la vida social de la comunitat a la qual serveixen.

Així mateix, concedeix un accèssit al projecte “Mas allà de los libros, más allá de las fronteras: la biblioteca Ricardo León y los 17 ODS” presentat per la Biblioteca municipal “Ricardo Leon” de Galapagar (Madrid).

Sòlid i ben estructurat, pretén, a través de la lectura, assolir les competències lingüístiques adequades de joves adolescents, refugiats i immigrants recents o de segona generació. Replicat, en aquest cas, a Brasil i Mèxic. Assenyalar especialment l’encert de divulgar els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU en el marc de l’Agenda 2030, decisió que vincula la biblioteca amb els grans problemes socials, la qual cosa suposa adoptar una mirada estratègica de llarg abast.

Aquests són els tres projectes finalistes:

• Lectures en veu alta per a persones amb discapacitat visual. Biblioteca Armand Cardona Torrandell. Vilanova i la Geltrú (Barcelona). Col·lectius: Discapacitat. Persones grans
  • El placer de la lectura. Un libro como una casa. Casa de la lectura Biblioteca Municipal de Segovia. Col·lectius: Infància i adolescència en risc d´exclusió social. Discapacitat.
  • Salud mental para todos. Biblioteca pública de San Javier (Murcia). Col·lectius: Salud mental

Consulta l´acta del Jurat (descàrrega PDF).

Aquests són els membres del Jurat del Premi (descàrrega PDF). Un jurat integrat per professionals de biblioteques i del tercer sector social.

D’acord amb els objectius de la Fundació, es premien projectes de biblioteques públiques adreçats als sectors més vulnerables de la societat, ja que el premi vol fer un reconeixement a les iniciatives que duen a terme les biblioteques públiques en l’àmbit social, donar-los visibilitat, i potenciar-ne la realització.

La convocatòria és d’àmbit estatal; per tant s´hi pot presentar qualsevol biblioteca pública d’Espanya que estigui duent a terme un projecte que ha de tenir, com a mínim, un any d’antiguitat a la data de la convocatòria.

T´interessa conèixer els Premis anteriors?

Els millors projectes de les convocatòries anteriors els pots trobar al Mapa de projectes per a la inclusió social.

La Fundació no accepta subvencions ni finançament de cap administració pública.